گوناگون

بازی هایی که به گوشی شما آسیب میزنند!

 بازی های موبایلی در کنار حس و حال متفاوتی که نسبت به بازی های سیستمی و کنسولی به شخص منتقل می کنند میتوانند گوشی موبایل وی را نیز زودتر از موعد خراب کنند! در این بخش به بررسی بازی هایی پرداخته ایم که با فشار مضاعف به گوشی شما باعث خرابی آن می شوند.

شاید باورش برای بسیاری از افراد سخت باشد که یک بازی موبایل هم بتواند به گوشی آنها آسیب وارد کند، ولی درست است، بازی هایی هستند که در صورت معتاد شدن به آنها میتوانند آسیب های بسیاری به گوشی شما حتی اگر گوشی خود را از سایت هایی مانند دی جی کالا، الان بخریم، کالاتیک و تکنولایف به تازگی خریداری کرده باشید وارد کنند، در این بخش از گیم باز به بررسی این بازی ها و تاثیری که بر روی گوشی موبایل شما قرار میدهند پرداخته ایم از این رو پیشنهاد میکنیم تا انتها با ما همراه باشید.

بازی های جنگی که به گوشی شما آسیب می زنند

بازی های جنگی نظیر Genshin Impact، Marvel Revoloution، Second Galaxy، Exos Heroes، Disney Mirrorverse، Diablo Imortal، Apex Legends، Alien: Isolation، Cover Fire، Hitman Sniper: The Shadows، Call of Duty، The Elder Scrolls: Bladess، Bright Memory از جمله بازی های جنگی به شمار می روند که در صورتی که در طول روز باگوشی خود زیاد با آنها بازی کنید میتوانند به گوشی شما آسیب وارد کنند.

بازی های مسابقه ای که به گوشی شما آسیب می زنند

بازی های مسابقه ای نظیر GRID Autosport، Ultimate Tennis، Asphalt 9: Legends، Need for Speed: No Limits نیز این امکان را دارند که به سخت افزار گوشی شما آسیب بزنند.

بازی ها چطور به گوشی آسیب میزنند؟

هر بازی برای آنکه بر روی گوشی اجرا شود میبایست از رم اجرایی بازی، گرافیک سخت افزاری و همچنین باتری موبایل استفاده نماید. هر چه گرافیکی که در بازی استفاده شده است بالاتر باشد، فشار بیشتری به رم و گرافیک برای پردازش و پخش کردن بازی وارد می شود و از طرف دیگر باتری موبایل نیز مصرف بالاتری خواهد داشت تا بتواند سخت افزار گوشی را در زمانی که زیر فشار پردازشی هستند تغذیه کند. بسیاری از افراد برای آنکه رنگ و لعاب بهتری از بازی نیز دریافت کنند نور ال سی دی موبایل خود را تا آخر زیاد می کنند که همین امر نیز باعث فشار به ال سی دی موبایل و سایر قطعات از جمله باتری گوشی می شود.

گوشی به طور معمول دمای خنکی داشته و در عملکرد عادی داغ نمیکند. زمانی که با گوشی خود بازی میکنید و قطعات در حالت پردازشی و تحت فشار قرار میگیرند از خود حرارت تولید میکنند. از آنجایی که گوشی سیستم تهویه داخلی ندارد، این حرارت در داخل گوشی باقی میماند و تنها بخشی از آن از طریق هیت سینک های موجود روی قطعات و درب پشتی گوشی به بیرون منتقل می شود. با توجه به اینکه بسیاری از گیمرها گوشی خود را در زمان بازی در دستانشان میگیرند و یک گارد عادی و بی کیفیت نیز بر روی آن قرار داده اند نتنها این خروج حرارت را مختل می کنند، بلکه با حرارت دستشان آنرا بیشتر هم میکنند.

افزایش حرارت و ماندگاری آن در محیط داخلی گوشی باعث می شود تا عملکرد قطعات به حد بسیار زیادی کاهش یابد و در دراز مدت سبب کاهش عمر مفید آن و در نهایت خرابی می شود که خرج تعمیر گوشی را بر روی دستان شما باقی می گذارد.

بازی ها به چه قطعاتی بیشتر آسیب می زنند؟

اصلی ترین قطعه ای که بازی کردن با گوشی بر روی عملکرد و عمر مفید آن تاثیر می گذارد باتری موبایل است. در کنار حرارت بالا، بالا رفتن مصرف باتری و نیاز پی در پی آن به شارژ شدن در طی روز نیز سبب کاهش بازدهی باتری می شود و پس از مدت کوتاهی شاهد آن خواهید بود که در نهایت باتری شما دیگر مشابه روزهای نخست بازدهی نداشته و شارژ نگه نمیدارد، پس بایستی به فکر تعویض باتری گوشی موبایل خود باشید.

دومین قطعه ای که در زمان بازی فشار مضاعفی به آن وارد می شود پردازنده گوشی است. در بسیاری از گوشی ها پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی با یکدیگر ادغام شده و در یک قطعه قرار داده شده اند. اینگونه گوشی ها فشار مضاعفی را در زمان بازی موبایل تحمل میکنند زیرا قطعه مربوطه در کنار کارهای پردازشی میبایست کارهای گرافیکی را نیز انجام دهد که در نهایت باعث افزایش بیش از حد دمای آن و کاهش راندمان و عمر مفیدش می شود.

رم اجرایی نیز یکی دیگر از قطعاتی است که استفاده بیش از حد گوشی در مسیر بازی کردن سبب خرابی آن می شود. در صورتی که رم اجرایی گوشی خراب شود معمولا گوشی موبایل شما دیگر روشن نمی شود و از آن به عنوان یک گوشی عادی برای کارهای روزمره نیز نمیتوان استفاده کرد و نیاز به تعمیر آن قطعی خواهد بود.

ال سی دی گوشی نیز یکی دیگر از قطعاتی است که در زمان بازی با موبایل آسیب جدی می بیند. افزایش نور ال سی دی در زمان بازی برای آنکه گرافیک حداکثری را مشاهده کنید، انتقال حرارت به ال سی دی به واسطه گوشی و همچنین تاچ های پی در پی و بی وقفه در زمان بازی سبب می شود تا عمر ال سی دی کاهش پیدا کرده و در نهایت دچار پیکسل سوختگی یا سوختگی کامل شود.

از کجا بفهمیم گوشیمان نیاز به تعمیر دارد؟

بسته به اینکه کدام قطعه گوشی آسیب دیده است واکنش گوشی متفاوت خواهد بود. در صورت آسیب به رم گوشی و حتی پردازنده آن گوشی روشن نمیشود، اگر باتری آسیب دیده باشد معمولا نگهداری شارژ آن با اختلال جدی رو به رو می شود و ممکن است در میانه روز به طور ناگهانی خاموش شود و درصد درستی از شارژ را نشان ندهد. ال سی دی آسیب دیده نیز آسیب خود را به صورت پیکسل های سوخته، خط ممتد پیکسل سوخته و یا عدم روشن شدن به طور کامل نشان میدهد.

در صورت خرابی گوشی چه کنیم؟

اگر با وجود همه مواردی که گفتیم همچنان مسر به استفاده از گوشی موبایلتان برای بازی هستید و اکنون با گوشی خراب خود رو به رو شده اید میبایست آنرا به مراکز مجاز تعمیر گوشی موبایل برده و تقاضای بررسی و تعمیر گوشی خود را داشته باشید. تعمیرکاران با بررسی گوشی شما در می یابند که کدام قطعه یا قطعات دچار آسیب شده و پس از اعلام به شما نسبت به تامین قطعات موبایل مورد نیاز و تعمیر گوشی شما اقدامات لازم را انجام میدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا