گوناگون

آشنایی با نورپردازی فیلم

بدون نور خوب، بهترین دوربین دنیا هم نمی تواند یک عکس خوب بگیرد. در این مطلب می آموزید که چگونه یک گروه فیلمبرداری از نور برای بهبود تصاویر، ایجاد عمق و حمایت از حال و هوای داستان استفاده می کنند.

تکنیک های نورپردازی برای فیلمسازان در هر سطحی ارزشمند است. برای یک کارگردان، این تکنیک ‌ها باعث برقراری ارتباط خوب با فیلمبردار می شود. برای یک نویسنده، نورپردازی کمک می کند کلماتی را به کار ببرد که لحن را به خوبی ادا کند.

نورپردازی سینمایی چیست؟

نورپردازی سینمایی یک تکنیک نورپردازی فیلم است که فراتر از چیدمان نورپردازی سه نقطه ای استاندارد برای افزودن درام، عمق و اتمسفر به داستان است. نورپردازی سینمایی از ترفندهای نورپردازی مانند بازتاب نور، پخش نور و تنظیم دمای رنگ استفاده می کند.

چرا نورپردازی مهم است

نورپردازی یک عنصر اساسی برای فیلم است زیرا حال و هوای بصری، فضا و حس معنا را برای مخاطب ایجاد می کند. خواه لباس پوشیدن یک مجموعه فیلم باشد یا مسدود کردن بازیگران، هر مرحله از فرآیند سینمایی بر تنظیم نور تأثیر می گذارد و بالعکس.

نورپردازی به مخاطب می گوید که کجا را نگاه کند. تنظیمات نورپردازی چشم را به سمت یک بازیگر، پروجکشن یا بخشی از یک صحنه خاص هدایت می کند.

نورپردازی، روانشناسی شخصیت ها را منعکس می کند. میزان، اندازه، رنگ و خشونت نور اطراف شخصیت را می توان برای مطابقت با احساسات آن ها تنظیم کرد.

نورپردازی ژانر فیلم را تعریف و پشتیبانی می کند. نور ابزاری است که خلق و خو را به وضوح منتقل می کند. به عنوان مثال، یکی از ژانرهای فیلم که بیشتر به دلیل سبک نورپردازی متمایزش شناخته شده است، فیلم نوآر است که با تضادهای شدید بین روشن و تاریک، سایه های طرح دار دراماتیک و انتخاب های منحصر به فرد کادربندی و ترکیب بندی مشخص می شود.

چه کسی چیدمان نورپردازی را برای یک صحنه تعیین می کند؟

این کارگردان ایده ها و الهامات بصری را برای نورپردازی سینمایی به اشتراک می گذارد.

مدیر عکاسی یا فیلمبرداری: طرح نورپردازی را با ورودی کارگردان ایجاد می کند.

استاد طرح نورپردازی را طراحی و اجرا می کند و بر خدمه ای که طرح نورپردازی را زنده می کنند، نظارت می کند.

چگونه در 3 مرحله ساده یک راه اندازی نورپردازی ساده اما موثر ایجاد کنیم

ابتدایی ترین راه اندازی نورپردازی، تنظیم نور سه نقطه ای است که بازیگر اصلی یا موضوع یک صحنه را برجسته می کند و آنها را از پس زمینه خود متمایز می کند. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

1. اصلی ترین و قوی ترین منبع نور خود را که نور کلیدی نامیده می شود، در یک طرف بازیگر قرار دهید تا سایه کوچکی در طرف مقابل صورت او ایجاد شود.

2. یک نور دوم، به نام یک نور پرکننده، در طرف مقابل بازیگر اضافه کنید تا هر گونه سایه های شدید ایجاد شده توسط نور کلیدی را نرم کنید.

3. یک چراغ سوم، یک چراغ عقب، پشت بازیگر قرار دهید تا به تعریف و برجسته کردن ویژگی ها و طرح کلی آن ها کمک کند.

چگونه یک صحنه را بدون تجهیزات حرفه ای نورپردازی کنیم

با تنظیم فیلم‌سازی DIY، می‌توانید انواع تنظیمات نور را آزمایش کرده و بازی کنید. اگر کیت نورپردازی ندارید یا به تجهیزات نورپردازی حرفه ای دسترسی ندارید، روی چند مورد سرمایه گذاری کنید تا خودتان بسازید:

1. چراغ های گیره ای ارزان قیمت، چراغ های LED یا چراغ های کار با سه پایه را از یک فروشگاه سخت افزاری خریداری کنید.

2. برخی فیلترهای رنگ پایه مقاوم در برابر حرارت، مانند ژل های آبی به تغییر رنگ زرد لامپ هالوژن به سفید و فیلترهای نرم برای کاهش سختی کمک می کنند.

3. سیم پیچ سیاه را دور لبه های لامپ بپیچید تا به هدایت و فوکوس نور کمک کند.

12 تکنیک نورپردازی فیلم که همه افراد سر صحنه باید بدانند

12 نوع نورپردازی اساسی در ساخت فیلم وجود دارد:

1. نورپردازی کلیدی اصلی ترین و قوی ترین منبع نور در صحنه یا بازیگر است.

2. نورپردازی پر به ابعاد می افزاید و سایه های خشن ایجاد شده توسط نور کلید را نرم می کند.

3. نور پس زمینه در پشت بازیگر قرار می گیرد تا به تعریف ویژگی های آن ها و تشخیص آن ها از پس زمینه کمک کند.

4. نورپردازی جانبی، بازیگر را از کنار روشن می کند و روی خطوط چهره او تمرکز می کند تا جلوه ای دراماتیک با کنتراست بالا داشته باشد.

5. نورپردازی عملی یک منبع نور است که در صحنه مانند لامپ، وسایل روشنایی، شمع، و تلویزیون قابل مشاهده است. آن ها معمولا به اندازه کافی قوی نیستند که یک سوژه را روشن کنند، اما به محیط سینمایی صحنه اضافه می کنند.

6. نورپردازی سخت یک زیبایی شناسی نورپردازی با سایه های خشن است که توجه را به یک بازیگر خاص یا بخشی از یک صحنه جلب می کند.

7. نورپردازی ملایم یک زیبایی شناسی نورپردازی با سایه های خشن کم یا بدون سایه است که روشن و در عین حال متعادل است.

8. نورپردازی با کلید بالا یک زیبایی شناسی روشنایی بدون سایه و روشنایی شدید است که با نوردهی بیش از حد هم مرز است. معمولاً در یک کمدی کمدی تلویزیونی، یک موزیک ویدیو، یا یک آگهی تبلیغاتی، نورپردازی با کیفیت بالا را خواهید دید.

9. نورپردازی کم کلید یک زیبایی شناسی نورپردازی با سایه های زیاد برای ایجاد حس رمز و راز یا تعلیق است.

10. نورپردازی طبیعی از نور موجود در محل عکاسی استفاده و آن را اصلاح می کند.

11. نورپردازی با انگیزه یک تکنیک نورپردازی کنترل شده به منظور تقلید از منابع نور طبیعی در صحنه مانند خورشید یا ماه است.

12. نورپردازی حبابی تکنیکی است که در آن نور از یک منبع قوی به سمت بازیگر با یک رفلکتور بازتاب می شود، که نور را نرم و پخش می کند.

نورپردازی یک صحنه نیاز به آزمون و خطا دارد. برای تست و یادگیری نورپردازی سه نقطه ای، نور نرم، نور سخت، نور کم، و نور پرنور وقت بگذارید تا تعادل مناسب نور و سایه ها را برای عکس خود پیدا کنید. منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا