گوناگون

انواع بازی پاسور

کارت بازی، یا همان پاسور مجموعه ای از کارت های مستطیلی با طرح های مختلف بوده که برای بازی‌های مختلف استفاده می‌شود. تعداد کارت‌ پاسور یک مجموعه استاندارد بازی ۵۲ عدد و به چهار نوع خشت، برگ یا گیشنیز، قلب و پیک تقسیم می‌شوند. هر یک از این چهار نوع شامل ۱۳ کارت است که شامل آس، کارت های شماره دار ۲ تا ۱۰ و سه کارت صورتی شاه، بی‌بی و سرباز هستند. علاوه‌بر این ۵۲ کارت، دو کارت جک (یا بوفون) نیز وجود دارد که به عنوان کارت‌های پیشین (jokers) شناخته شده و در بعضی بازی‌های خاص استفاده می‌شوند.طرح کارت‌ بازی پاسور بسته به منطقه و کشوری که تولید و استفاده می‌شود متفاوت است. کارت پاسور به طور رایج در بازی‌هایی مانند ۴ برگ، حکم، هفت خبیث، پوکر، بریج، بلک جک و سولیتر و غیره استفاده می‌شوند.

 

کارت پاسور

– کارت پیک: ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، دشاه، بی‌بی، سرباز

– کارت خشت: ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، شاه، بی‌بی، سرباز

– کارت گیشنیز: ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، شاه، بی‌بی، سرباز

– کارت قلب: ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، شاه، بی‌بی، سرباز

در بعضی بازی‌های خاص ممکن است از برخی از این کارت‌ها استفاده نشود یا کارت‌های دیگری اضافه شوند.

بازی ۴ برگ پاسور

برای شروع بازی ورق، یکی از بازیکنان همه‌ی ورق‌ها را به طور کامل برمی‌زند و سپس از نفر سمت راست خود شروع به بازی می‌کند. هر بازیکن چهار کارت دریافت می‌کند و پس از آن چهار کارت دیگر را به طور رو به‌رو بر روی میز قرار می‌دهد. اگر در کارت‌هایی که به صورت رو به‌رو بر روی میز قرار دارند، کارت سرباز باشد، آن را باید بردارید و در میان کارت‌هایی که پخش نشده‌اند و روی میز قرار دارند قرار دهید. سپس کارت جایگزینی را به جای آن قرار دهید و مابقی ورق‌ها را کنار گذاشته تا در دست‌های بعدی توسط بازیکنان پخش شوند. لازم به ذکر است که کارتی که روی میز قرار دارد، فقط در دست اول بازی یک بار گذاشته می‌شود.

شروع بازی در چهار برگ پاسور به این صورت است که اولین بازیکنی که ورق به او داده شده (یعنی بازیکن سمت راست پخش کننده ورقها) مجبور به شروع بازی است. پس از اتمام ورق های دست بازیکنان، به همه بازیکنان دوباره ۴ ورق دیگر داده می‌شود. البته طبق آموزش بازی چهار برگ پاسور، کارتی بر روی زمین قرار نمی‌گیرد، حتی اگر کارتی روی زمین باقی نمانده باشد. این فرآیند تا زمانی که ۵۲ ورق تمام شود ادامه می‌یابد و در صورت برجای ماندن کارتی در آخرین ورق، آخرین بازیکن برنده می‌تواند آن را بردارد.

در بازی ۴ برگ پاسور، هر بازیکن در نوبت خود باید یک ورق از ورق‌هایی که در دستش دارد را به دلخواه بر روی زمین بیندازد. در صورتی که جمع ورقی که انداخته با ورق‌هایی که روی زمین قرار دارند به عدد ۱۱ برسد (ممکن است با جمع ۲ ورق یا چند ورق)، بازیکن باید ورق‌هایی که مجموعشان ۱۱ شده را جمع کند و امتیازات مربوط به آن‌ها را بگیرد. سپس طبق قوانین بازی، امتیازات محاسبه می‌شود.

در بازی چهار برگ پاسور، شکل‌ها به عنوان عدد حساب نمی‌شوند. فقط می‌توانید آن‌ها را با خودشان بردارید، به عنوان مثال شاه با شاه و بی بی با بی بی و سرباز با سرباز. البته سرباز دارای حسنی است که به جز بی بی و شاه، می‌تواند تمام ورق‌هایی که روی زمین قرار دارند را با آن بردارد. به عنوان مثال، اگر روی زمین ۵، ۷، و ۱۰ و بی بی باشد و یکی از بازیکنان سرباز بیندازد، او می‌تواند اعداد ۵، ۷ و ۱۰ را با سرباز جمع کرده و از بازی حذف کند. نکته دیگر اینکه اگر زمین خالی باشد، بازیکن مجاز به انداختن سرباز نیست مگر اینکه دیگر هیچ ورقی در دست نداشته باشد.

 

معرفی بازی حکم پاسور

برای شروع بازی حکم چهار نفره، چهار بازیکن به صورت دایره‌ای نشسته و هر دو نفر مقابل یکدیگر را تشکیل می‌دهند. در این بازی، امتیاز هر گروه از دو نفر به صورت مشترک محاسبه می‌شود. برای تعیین حاکم، یکی از بازیکنان کارت را پخش می‌کند و سپس هر بازیکن به ترتیب جلوی خود یک کارت را روی آن قرار می‌دهد. بازیکنی که اولین برگ آس (از هر خالی باشد) را دریافت می‌کند، به عنوان حاکم انتخاب می‌شود. سپس بازیکنی که دست چپ حاکم نشسته است، کارت‌ها را برداشته و مخلوط می‌کند.

فردی که مسئول بر زدن کارت‌ پاسور شده است، در این مرحله با شروع از حاکم، به هر بازیکن 5 کارت توزیع می‌کند. سپس باید منتظر شد تا حاکم حکم خود را مشخص کند. پس از تعیین حکم، به هر بازیکن 4 کارت داده می‌شود تا تعداد کارت‌ها به اتمام برسد. در صورتی که این فرایند به درستی انجام شود، در نهایت هر بازیکن دارای 13 کارت خواهد بود.

اگر در پنج کارت اولی که به حاکم داده شد هیچ یک از کارت‌ها بالاتر از سرباز، بی‌بی، شاه و آس نباشد، حاکم می‌تواند دست خود را نشان دهد و از فردی که دست‌ها را پخش کرده است، بخواهد تا تمام کارت‌ها را دوباره قاطی کند یا به اصطلاح بر بزند. در این صورت، فردی که مسئول دادن دست‌ها بوده، تمام کارت‌ها را جمع می‌کند و آن‌ها را دوباره بر می‌زند تا بازی از اول شروع شود.

 

ترتیب کارت‌ها در بازی حکم پاسور

ترتیب ارزش کارت‌ها در بازی حکم دو نفره و بازی حکم چهار نفره یکسان است. کارت آس در هر دو حالت بیشترین امتیاز را دارد و تمامی بازیکنان می‌توانند با استفاده از این کارت به نفع خود اقدام کنند. پس از کارت آس، شاه، بی بی و سرباز با ارزش بیشتری نسبت به سایر کارت‌ها هستند. ارزش سایر کارت‌ها نیز برابر با عددی بوده که بر روی آن‌ها نوشته شده است، به عبارت دیگر کارت با عدد ۲ کمترین و کم ارزش‌ترین کارت بوده و کارت ده با بیشترین ارزش در بازی قرار دارد.

در بازی حکم، ارزش کارت‌ها بر اساس قوانین و روش بازی مشخص می‌شود. ابتدا کارت آس با بیشترین ارزش در بازی قرار دارد و پس از آن ترتیب ارزش کارت‌ها به صورت زیر است: شاه، بی بی، سرباز، ده، نه، هشت، هفت، شش، پنج، چهار، سه، دو. با این حال، در این بازی نکته‌ای وجود دارد که برگی که خال حکم را دارد، ارزش بیشتری دارد نسبت به بقیه کارت‌ها. به عنوان مثال، اگر حکم دل باشد، کارت دو دل از کارت آس پیک از ارزش بیشتری برخوردار است.  خرید پاسور مناسب استفاده در کلکسیون ، کاردیستری و حرکات نمایشی بوده و هرگونه استفاده غیر مجاز ممنوع می باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا